
Nie tylko osoby poszukujące pracy szlifują wygląd i teksty do swojej aplikacji - firmy również bardzo dokładnie zastanawiają się nad tym, jak siebie i obsadzane stanowisko najlepiej zaprezentować w ogłoszeniu o pracę. Każdy, kto czyta między wierszami, może często uzyskać przydatne dodatkowe informacje: Jakich kluczowych kompetencji szczególnie potrzebuje pracodawca? Czy należy spodziewać się nadgodzin? Jaka jest atmosfera pracy w biurze?
Dlatego warto dokładnie przeanalizować i rozszyfrować ogłoszenia o pracę. Powiemy ci, na które słowa i wyrażenia powinieneś zwrócić szczególną uwagę, by umiejętnie wykorzystać je przy tworzeniu CV i listu motywacyjnego

Dopasuj CV do ogłoszenia o pracę, wybierając odpowiedni szablon CV
Wyszukaj szablon CVStruktura ogłoszenia o pracę
W konstruowaniu ogłoszeń o pracę funkcjonuje powszechnie akceptowany opracowany standard. Wynika z tego korzyść dla osób ubiegających się o pracę: informacje i wymagania są przedstawione w podobny sposób, łatwo zorientować się na pierwszy rzut oka. Ten popularny wzór można zaobserwować w setkach tysięcy różnych wersji na portalach z ogłoszeniami o pracę:
- Na pierwszym miejscu lub w tytule znajduje się nazwa stanowiska, dla którego firma poszukuje pracownika. Z reguły znajdziesz tutaj typowe stanowiska pracy, na przykład: „Specjalista ds. marketingu”.
- Po wprowadzeniu zwykle następuje krótka prezentacja firmy. Czytający dowiaduje się w skrócie, w jakiej branży działa firma, ilu ma pracowników, gdzie jest obecna na całym świecie czy też jakie misje specjalne realizuje.
- W następnej tzw. części głównej zawarte jest sedno ogłoszenia: pracodawca opisuje, jakie zadania należy na danym stanowisku wykonywać, jakie kwalifikacje powinien posiadać pracownik i jakich świadczeń czy korzyści może oczekiwać od firmy. Większość tych zagadnień jest przedstawiana w kluczowych punktach - ich kolejność może się różnić.
Dociekliwi kandydaci oczywiście dostrzegą często powtarzające się podobne sformułowania i popularne modne słowa: firmy odnoszą oczywiście „sukcesy”, są „innowacyjne”, działają na arenie „międzynarodowej”, oczekują od Ciebie „samodzielnej pracy” i oferują „nowoczesne biura”. Nie pozwól jednak, aby te podobieństwa Cię powstrzymały. Między popularnymi zwrotami PR-owskimi a ubarwioną polską mową marketingową kryją się ważne informacje, które możesz wykorzystać na swoją korzyść. Każdy obszar tematyczny ma swoje specyficzne określenia.
Prezentacja firmy w ogłoszeniu o pracę
Autoprezentacja pracodawcy może już dać Ci jasne wskazówki, jak możesz swoim podaniem zapunktować. Pozwala wyciągnąć pewne wnioski na temat kultury korporacyjnej i komunikacyjnej, które ukryte są czasami za kwiecistymi słowami.
Zwróć uwagę na to, jak firma sama się opisuje i odpowiednio dostosuj do tego swoją aplikację: Czy prezentowana jest rekordowa sprzedaż i rozwojowa ekspansja? W takim przypadku prawdopodobnie fakty i liczby są mile widziane w podaniach o pracę. Możesz na przykład w liście motywacyjnym wspomnieć o zarządzanych przez Ciebie projektach, które doprowadziły do wzrostu sprzedaży u poprzedniego pracodawcy. Natomiast jeśli lokalna firma rodzinna kładzie nacisk na solidarność z regionem, być może zapunktujesz więcej wspominając o swoim zaangażowaniu w lokalnym związku sportowym lub w klubie osiedlowym.
Czy w ogłoszeniu o pracę stosowana jest forma grzecznościowa per Pan/Pani czy swobodna na Ty? Czy firma zwraca uwagę na zrównoważony rozwój produkcji? Czy prezentuje się jako przyjazna rodzinie? Spróbuj dowiedzieć się, co jest ważne dla danego pracodawcy i jaki własny wizerunek kultywuje. Te informacje przy tworzeniu listu motywacyjnego i życiorysu są na wagę złota, ponieważ umożliwiają indywidualne dopasowanie dokumentów aplikacyjnych.
Zadania i obowiązki w ogłoszeniu o pracę
Ogólnie rzecz biorąc: im dokładniej opisane są w ogłoszeniu Twoje przyszłe zadania, tym lepiej. Wysoki stopień przejrzystości przemawia za jasnymi strukturami i szczerością pracodawcy. Z drugiej strony mało precyzyjne sformułowania kryją (często celowo) pewne zagadki i niedomówienia: „Rozbudowa bazy klientów” może wiele znaczyć, począwszy od czyszczenia klamek w strefie przemysłowej po korespondencję e-mailową przy biurku. Sformułowanie „pozyskiwanie nowych klientów przez kontakt telefoniczny (zostanie udostępniona baza kontaktów)” nie pozostawia jednak żadnych pytań bez odpowiedzi. Bardziej precyzyjne wymagania ułatwiają Ci w całym procesie rekrutacji, ponieważ możesz wyróżnić potrzebne umiejętności w swoim życiorysie, a także podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Ważne jest również, jakie czasowniki są używane do opisania Twojej przyszłych obowiązków. Zazwyczaj wyjaśniają one, jaką rolę odegrałbyś w firmie i gdzie byłbyś w wewnętrznej strukturze organizacyjnej firmy.
- Organizować, projektować, rozwijać, optymalizować, kontrolować, brać odpowiedzialność: te czasowniki wskazują, że oczekuje się od ciebie wysokiego poziomu inicjatywy i kreatywności. Prawdopodobnie przejmiesz pewną odpowiedzialność za zarządzanie i odegrasz aktywną rolę w rozwoju firmy. Zamiast czekać na zamówienia z góry, musisz sam podejmować decyzje i iść do przodu. Ta większa swoboda działania zwykle oznacza dłuższe godziny pracy i większą presję.
- Wspierać, opiekować się, zarządzać, realizować, przetwarzać, wdrażać: Sytuacja wygląda inaczej z tymi słowami, które wskazują na wyraźniejszą codzienną rutynę pracy. Zadania opisane za pomocą tych czasowników polegają bardziej na robieniu rzeczy, które zostały już ustalone i zaplanowane na wyższych poziomach hierarchii. Będziesz mieć raczej mniej swobody twórczej, ale za to oczekuje się od Ciebie niezawodności i staranności. Prawdopodobnie oczekuje Cię bardziej pasywna rola w firmie: zamiast wydawać instrukcje, będziesz je otrzymywać od innych.
Wymagane kwalifikacje i umiejętności w ogłoszeniu o pracę
Chodzi o przysłowiową kiełbasę, tutaj musisz Ty ją dostarczyć. W końcu firma szuka pracownika, który z łatwością wykona zadania. Kluczem jest więc: jakie masz kwalifikacje - a które nie? Swoim podaniem o pracę przekonaj osobę rekrutującą, że masz wymaganą wiedzę i umiejętności. Ten, kto dostarcza twardych faktów, ten punktuje. Twój przyszły pracodawca skoncentruje się na trzech kluczowych tematach podczas poszukiwania pracowników:
- Edukacja: Większość firm wyraźnie wskazuje, jakiego poziomu wykształcenia oczekują od swoich kandydatów. Jeśli wymagane jest ukończenie studiów, a Ty nie możesz tego wykazać, to raczej nie masz słabe karty w tej rekrutacji.
- Doświadczenie zawodowe: teoria jest dobra, praktyka jest lepsza - to credo obowiązuje prawie bez ograniczeń w życiu zawodowym. Jeśli masz odpowiednie doświadczenie zawodowe, pracodawca może założyć, że będziesz w stanie wykorzystać swoją wiedzę teoretyczną w praktyce i ją wdrożyć. Wymóg ten często stanowi przeszkodę dla osób dopiero co rozpoczynających swoją ścieżkę karierę.
- Znajomość branży: Każda branża ma swoje cechy charakterystyczne i właściwości. Jeśli dostawca branży motoryzacyjnej szuka handlowca, to kandydat ze znajomością tej branży oczywiście zapunktuje. Każdy, kto wcześniej pracował w przemyśle spożywczym, szybko przegrywa w bezpośrednim porównaniu. Bardzo dobra znajomość danej branży jest zawsze dobrze odbierana przez pracodawców.
Z drugiej strony za to możesz mniej zwracać uwagę na wymagane cechy osobowościowe. Każda oferta pracy opisuje kandydata, który działa „proaktywnie”, jest „elastyczny” i „niezawodny”. Z jednej strony te właściwości są trudne do udowodnienia - każdy może twierdzić, że je ma. Z drugiej strony są i tak podstawowym wymogiem na rynku pracy. Który pracodawca zatrudnia pracownika, który jego zdaniem jest zawodny, nieelastyczny i leniwy? Dokładnie tak.
Dodatkowe świadczenia i wynagrodzenie w ogłoszeniu o pracę
Oczywiście wszyscy chcą pracy, która przynosi zadowolenie i sprawia przyjemność - i wiele osób znalazło taką pracę. Ale jak powszechnie wiadomo, to tylko połowa sukcesu, ponieważ: nikt nie może żyć powietrzem i miłością. Jedzeni, mieszkanie, podróże - to wszystko kosztuje. Jeśli pod koniec miesiąca na koncie znajdzie się zbyt mało pieniędzy, wówczas większość ludzi podejmuje decyzję o poszukiwaniu lepiej płatnego zatrudnienia.
Chociaż wynagrodzenie jest jednym, jeśli nie decydującym czynnikiem, dla wielu pracowników przy wyborze pracy, pracodawcy ukrywają konkretne informacje za kulisami tak długo, jak to możliwe - często o wynagrodzeniu dyskutuje się dopiero podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Jednak w Internecie znaleźć można wiele kalkulatorów, za pomocą których można przynajmniej z grubsza oszacować swoje przyszłe wynagrodzenie, w zależności od branży i kwalifikacji.