
Z poniższego artykułu dowiesz się:
Soft Skills w CV
Coraz częściej pracodawcy przywiązują wagę, nie tylko do tego, jakie techniczne umiejętności posiada kandydat, ale również do sposobu, w jaki zachowuje się w firmie wobec innych pracowników czy klientów. Tutaj na scenę wchodzą właśnie kompetencje miękkie.
Dlaczego tak jest? To proste. Doświadczenie zawodowe i konkretne kwalifikacje posiadać będą wszyscy kandydaci – znajomość języka angielskiego, prawo jazdy czy certyfikat obsługi konkretnego programu komputerowego. To, co odróżnia aplikantów od siebie, to posiadane przez nich kompetencji miękkich. Zaangażowanie, życzliwość, umiejętność pracy pod presją czasu, zdolności przywódcze – to właśnie te cechy, które pasują do profilu kandydata na dane stanowisko sprawią, że będziesz się wyróżniać na tle pozostałych.
Jakie kompetencje miękkie są najczęściej przydatne?
Zakres umiejętności miękkich jest bardzo szeroki i tak naprawdę konkretne kwalifikacje zależą zawsze od branży oraz danego stanowiska. Oczekiwania pracodawców są niezwykle różnorodne. Niektóre nasze cechy mogą w jednej firmie okazać się na wagę złota, w innej natomiast będą postrzegane jako negatywne. Dlatego też zawsze warto dokładnie przestudiować ogłoszenie o pracy i to na jego podstawie umieścić w swoim CV odpowiednie soft skills.
Oczywiście istnieją także bardziej uniwersalne kompetencje miękkie takie jak np. punktualność, sumienność, dobra organizacja czasu pracy. Pamiętaj jednak, że umieszczenie tylko takich kwalifikacji nie wyróżni Cię z tłumu aplikantów.
Aby ułatwić Ci wybór odpowiednich kompetencji, przygotowaliśmy dla Ciebie listę konkretnych umiejętności, dopasowanych do dyscyplin zawodowych.
Kompetencje miękkie w handlu
- Zorientowanie na klienta i jego potrzeby,
- Umiejętności negocjacyjne i dyplomatyczne,
- Komunikatywność,
- Zaangażowanie,
- Wytrzymałość, odporność na stres,
- Doskonałe zarządzanie czasem i terminowość,
- Zdolności perswazyjne,
- Efektywność,
- Dążenie do wyznaczonego celu,
- Asertywność,
- Elokwencja.
Kompetencje miękkie w marketingu
- Zorientowanie na klienta i jego potrzeby,
- Komunikatywność,
- Kreatywność, innowacyjność,
- Zaangażowanie,
- Umiejętność pracy pod presją czasu i odporność na stres,
- Łatwość w realizowaniu zadań i skupienie na celu.
Kompetencje miękkie w finansach
- Komunikatywność,
- Elastyczność,
- Zdolność organizacyjna,
- Zdolności perswazyjne,
- Doskonałe zarządzanie czasem i terminowość,
Kompetencje miękkie w dziale HR
- Życzliwość i pozytywne nastawienie do ludzi,
- Zdolności perswazyjne,
- Komunikatywność,
- Wysoka kultura osobista,
- Umiejętność zarządzania pracownikami i ich motywacji,
- Umiejętności negocjacyjne.
Kompetencje miękkie w inżynierii i sektorze technicznym
- Innowacyjność,
- Przejmowanie inicjatywy,
- Umiejętność pracy w grupie,
- Zdolności analityczne,
- Dbałość o dobrą atmosferę i komunikację w zespole,
- Duża motywacja do pracy.
Kompetencje miękkie w doradctwie
- Elastyczność,
- Umiejętność nawiązywania trwałych kontaktów z klientem,
- Komunikatywność,
- Zdolność analitycznego i logicznego myślenia,
- Umiejętność pracy w zespole,
- Wytrwałość.
Jak zapisać kompetencje miękkie w aplikacji o pracę?
W liście motywacyjnym postaw na przykład, które sprytnie połączą Twoje doświadczenie zawodowe i zainteresowania z konkretnymi umiejętnościami. Staraj się też używać słownictwa zbliżonego do tego zastosowanego w ogłoszeniu o pracy. Więcej piszemy w artykule "Jak czytać ogłoszenie o pracę".
Dzięki przykładom Twoje kompetencje będą składową całej, spójnej aplikacji na dane stanowisko, a nie jakąś oderwaną listą kompetencji. Jak to działa?
Mamy dla Ciebie kilka wzorów, na podstawie których bez problemu napiszesz list motywacyjny.
- Wzór 1:
Temat zrównoważonego rozwoju ma dla mnie równie duże znaczenie w życiu prywatnym. Z tego powodu od kilku lat jestem wolontariuszem w stowarzyszeniu, które zajmuje się ochroną środowiska. Ta aktywność jest dla mnie zarówno przyjemnością, jak i wzbogacającym moją wiedzę zajęciem, dlatego lubię poświęcać jej swój wolny czas.
- Wzór 2:
Moje mocne strony to empatia i zrozumienie dla innych. Dla moich obecnych kolegów z pracy szybko stałem się osobą, do której bez od razu mogą się zwrócić w przypadku pojawienia się problemów lub konfliktów. Często jestem wybierany przez moich przełożonych do pełnienia funkcji mediatora pomiędzy zaangażowanymi w konflikt stronami.
- Wzór 3:
Od dzieciństwa jestem aktywnym członkiem klubu piłkarskiego. Pozwoliło mi to już na wczesnym etapie rozwoju osobistego poznać znaczenie pracy zespołowej. Dzięki temu wiem, jak ważna jest współpraca w grupie osób z różnych środowisk, które pomimo istniejących różnic, dążą do osiągnięcia wspólnego celu. Takie poczucie wspólnoty sprawia, że nawet przeszkody czy problemy łatwiej jest przezwyciężać wspólnie aniżeli w pojedynkę.
- Wzór 4:
Jestem sumienny i precyzyjny w powierzonych mi zadaniach, dlatego na obecnym stanowisku kilkakrotnie powierzono mi przejęcie w zastępstwie projektów kolegów przebywających na zwolnieniu lekarskim. W przypadku tak pilnych zadań potrafię być elastyczny i dostosować ramy czasowe do swoich obowiązków.
Nie bój się wspominać o swoich wyjątkowych umiejętnościach, które wykorzystujesz poza pracą. Zazwyczaj krótkie informacje na temat Twoich zainteresowań ujawniają pośrednio związane z nimi cechy. W przypadku oczywistych punktów odniesienia, takich jak np. filozofia firmy, należy wyraźnie podać te umiejętności w liście motywacyjnym.

Skoncentruj się na swoich umiejętnościach i nie zawracaj sobie głowy formatowaniem dokumentu. My zrobimy to za Ciebie!
Wybieram ten szablon CVMniej znaczy więcej
Jak już wspominaliśmy, zawsze staraj się dopasować Twoje umiejętności do danego stanowiska. Ze względu na ograniczenia objętości CV oraz listu motywacyjnego, skoncentruj się na tych cechach, które najlepiej sprawdzą się w firmie, do której aplikujesz.
W liście motywacyjnym podsumuj Soft Skills za pomocą przykładów, takich jak specjalne doświadczenia zawodowe lub zainteresowania. Tam będziesz miał okazję pomieścić niezbędne informacje. W CV wystarczy lista kompetencji, na nic więcej nie masz bowiem miejsca.